Mintegy 30 milliót költött a CÖF a „Megvették őket kilóra” kampányra

Múlt héten a Civil Összefogás Fórum költötte a legtöbbet facebookos hirdetésekre. Nagyon hasonló üzenetet reklámoztak, mint Orbán Viktor - csak sokkal több pénzért.

Szerző: Barczikai Fanni

Választási hirdetésfigyelőnkben minden héten áttekintjük, hogy ki mennyit költ politikai hirdetésekre a közösségi médiában. Március 3. hetében (március 17 és 23 között) a Fidesz-közeli Civil Összefogás Fórum (CÖF) reklámozta a legtöbbet: csak a Facebookon egy hét alatt 14 millió forintot. A TOP-10-es ranglistára - a CÖF-től nagyságrendekkel lemaradva - megafonosok, Orbán Viktor, az ellenzéki politikusok közül pedig egyedül Donáth Anna került fel.

Két hasonló üzenet a heti élmezőnyben

A héten több felületen, lakhelytől és kortól függetlenül találkozhattunk a CÖF fekete-fehér, 15 másodperces videójával. A videó szövege viszonylag egyszerű, bármiféle kifejtés nélkül csak ezek a hívószavak szerepelnek bennek: Háború. Migráció. Gender. Ez a dollárbaloldal. Majd egy 2022-es Márki-Zay Péter idézet után a konklúzió: “Megvették őket kilóra.” (A videó és a plakátok vizualitását a Dead Kennedys punkzenekartól másolhatták, engedély nélkül.)

A Political Capital számítása szerint a hirdetés teljes időtartama alatt, március 25-ig összesen mintegy 30 millió forintot költöttek erre a reklámra (17,8 milliót Facebookon, 10-15 millió közötti összeget a Google-ön).

Bár a kormánypárt is hasonló témákat dolgozott fel, a CÖF reklámozásának növekedésével párhuzamosan csökkentette erre fordított költségeit. A Fidesz csak fele annyiért, 7 millióért hirdetett, mint előző héten, Orbán Viktor pedig, aki előző héten a legtöbbet költötte, március 17-23 között az 5. helyre csúszott vissza. A miniszterelnök így összesen 1,7 millió forintot költött a héten fizetett promócióra. Ezek közt megjelent a CÖF hirdetésével szinte pontosan megegyező, de saját logójával ellátott videója is, “Megvették őket kilóra!” szöveggel, amelyben egyrészt a saját március 15-i beszédéből szerepelnek részleteket, másrészt már a júniusi európai parlamenti választásra is felhívja a figyelmet.

A szintén élvonalba kerülő, azonban CÖF mögött nagyságrendekkel lemaradó Megafonosok is csökkentették reklámkiadásukat az előző héthez képest. A héten legdrágábban hirdető Bohár Dániel, Deák Dániel és Trombitás Kristóf 2-3 millió között, a megafonosok együtt pedig 14 millióért hirdettek a héten (év eleje óta összességében már több mint 160 millió forintot fordítottak üzeneteik terjesztésére). Tartalmukban nem történt jelentős változás, továbbra is a harmadik világháború jóslatát helyezték központba, de Magyar Péter is megjelent néhány hirdetés erejéig.

Az ellenzéki pártok

A megafonosok videói mellett ellenzéki oldalon is megjelentek az első hirdetett reakciók Magyar Péterről. Bár ő maga közvetlenül nem költött hirdetésre, a Demokratikus Koalíció és a Mi Hazánk egyaránt reagált fizetett hirdetéseiben megszólalásaira, ahol elsősorban politikai oldalról kritizálták. Velük szemben a heti toplista 8. helyére felkerülő Donáth Anna inkább pozitív kampányára koncentrált, politikai hirdetéseikben EP kampányukat erősítették. A Momentum az éves pártköltés összesítésben továbbra is második helyen áll a Fidesz mögött, összesen 16 millió forintot reklámoztak már el, ami több, mint az utána következő két párt - az LMP és a DK - közös költsége.

Főpolgármester-jelöltek

A Meta hirdetéstárja alapján az online térben is elkezdődött a budapesti főpolgármester-jelöltek választási kampánya, 4 jelölt (Karácsony Gergely, Szentkirályi Alexandra, Dr. Brenner Koloman és Vitézy Dávid) is költött kampányhirdetésre a héten. Ezek közül Karácsony Gergely költése emelkedik ki, aki Budapest Főváros Önkormányzata és a Párbeszéd támogatásával összesen félmillió forintot reklámozott el főleg saját sikerei és zöldítésre irányuló jövőbeli tervei népszerűsítésére. Vele szemben Szentkirályi Alexandra a Fidesz finanszírozásával mindössze 180 000 forintot költött, kampányában leginkább Karácsony Gergely kritizálására helyezte a hangsúlyt, március 22-én például elindította a “Kamuméter” című sorozatát.

Címlapi kép: Botos Tamás

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.

Lakmusz